+48 601 160 495

Ustalenie faktycznej wartości firmy i jej składników przy zastosowaniu pewnych metod nazywany wyceną. Metody te korzystają z danych finansowych oraz innych posiadanych informacji. Istotne jest to, aby taka wycena była poparta faktami, ponieważ to od niej zależy pozycja przedsiębiorstwa w negocjacjach.

Szacowanie wartości firmy jest zależne od pewnych czynników. Bierze się  pod uwagę m.in.:

  • formę prawną,
  • rodzaj firmy,
  • przedmiot,
  • zakres prowadzonej działalności gospodarczej.

Wskazanie właściwej metody zależy od wybranego celu. Najczęściej powodem wyceny firmy jest pojawienie się oferty jej zakupu. Właściciel będzie musiał również wycenić przedsiębiorstwo, gdy będzie potrzebował zweryfikować zdolność kredytową lub zabezpieczyć zadłużenie.

W przypadku spółek są sytuacje, gdzie wycena przedsiębiorstwa jest wręcz konieczna i uwarunkowana przepisami prawnymi. Do takich sytuacji należą:

  • fuzje,
  • przejęcia,
  • przekształcenia formy prawnej,
  • wykup udziałów.

Jaką metodę wyceny przedsiębiorstwa wybrać?

Jest bardzo dużo metod wyceny przedsiębiorstw. Nie wszystkie jednak nadają się do oszacowania firm na sprzedaż. Najczęściej wykorzystywane sposoby na wycenę są podejścia: majątkowe, dochodowe lub porównawcze. Każda z tych metod wykorzystuje inne informacje i opiera się na odmiennych danych, aby wykonać prawidłowe analizy. Najlepszym i najbardziej miarodajnym rozwiązaniem jest wykorzystanie kilku metod wyceny jednocześnie.

1. Metoda podejścia dochodowego

W podejściu dochodowym podstawą jest prognoza strumieni dochodów z działalności przyszłych, zdyskontowanych stopą zwrotu, którą się oczekuje. Inaczej mówiąc rzeczywistą wartość firmy określa się na podstawie wszystkich przepływów pieniężnych – zdyskontowanych, które przedsiębiorstwo uzyska w przyszłości.

2. Metoda podejścia majątkowego

Podejście to opiera się na posiadanych zasobach majątkowych firmy. Wartości przedsiębiorstwa w tej metodzie ustalana jest  jako sumaryczna wartość aktywów, które zostaną zmniejszone o kwotę zobowiązań. Wadą jej stosowania jest wykorzystywanie danych ze sprawozdań finansowych, które nie zawsze są prawidłowe, oraz nie uwzględnianie składników majątku, który ma wpływ na wycenę, takich jak np. znaki towarowe.

3. Metoda podejścia porównawczego

Polega na szacunkowej wycenie przedsiębiorstwa na podstawie porównania z innymi podmiotami o podobnym profilu. Podstawą tej wyceny jest wybór przedsiębiorstw porównawczych oraz mierników, które należą do tego samego sektora. Zaletą tej metody jest poleganie na prawdziwych danych.

Aby wybrać najlepszą metodę należy uważnie przyjrzeć się swojemu przedsiębiorstwu. Optymalnym rozwiązaniem jest skorzystanie z kilku metod, które się nawzajem wypełnią. Dokonanie wyceny można też zlecić profesjonalnemu rzeczoznawcy majątkowemu.

Masz pytania?

Napisz do nas

[pole wymagane]

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Rzeczoznawcy Majątkowego Kamila Kulwikowska-Popiołek Al. Grunwaldzka 56 80-241 Gdańsk. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do realizacji przesłanego zgłoszenia. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące Użytkownikowi, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności